Hopp til innholdet
Nyhet

Hvorfor settes ikke renten ned med én gang for eksisterende kunder?

Vi forstår veldig godt at mange ønsker seg at rentekuttet trer i kraft umiddelbart også for eksisterende kunder, og at dette fremstår urettferdig.

Årsaken til hvorfor det er sånn handler rett og slett om at vi må ha lønnsomhet i banken for å kunne være en god bank også i fremtiden. Alle norske banker praktiserer dette, vi i Sparebanken Narvik følger også denne praksisen.

Når renten settes opp er det lovregulert at banken må varsle kundene to måneder i forkant. I denne perioden går lønnsomheten ned, og derfor kompenserer banken for dette ved å vente to måneder også ved rentenedsettelser.

I media er det mye oppmerksomhet rundt at de store bankene tjener alt for mye penger, samtidig som det er vanskelig å finne ut av om man egentlig har de riktige vilkårene.

Vi er opptatt av å praktisere åpenhet og transparens rundt våre priser og vilkår. I dette ligger også at vi behandler alle kunder likt. Vi opplever at vi får svært gode tilbakemeldinger på dette fra kundene.

Hva er gjeldene i renteendringen?

Renteendringen gjelder fra og med 26. august for eksisterende kontoer samt fra og med 20. juni på nye lån.
 
Alle kunder får melding om renteendring i sin nettbank. De som ikke har nettbank vil få utsendelse per post.

Når gjelder endringene?

Renteendringen gjelder fra og med 26. august for eksisterende kontoer samt fra og med 20. juni på nye lån.
 
Alle kunder får melding om renteendring i sin nettbank.