Narvikregionen står ved et veiskille. Vi vet at de siste 40 årene har bydd på en haug av muligheter. Noen har vi tatt. Noen har vi mistet. Og i sum kommer vi ut med stagnasjon. Vi er slett ikke alene. Dette gjelder for store deler av Nord-Norge.
Finnes det en vei ut av uføret? Hva skal egentlig til for at Narvikregionen igjen kan se at flere ungdommer vender nesen hjemover. At kloke hoder kommer for å skape nye arbeidsplasser. At besøkende legger igjen sine Euro, kroner, dollar og pund i det stadig forbedrede reiselivet vårt? At nasjonale politikere åpner enda større pengesekker for å realisere våre samferdselsprosjekter. Som dobbeltspor på Ofotbanen, miljøtunnel gjennom Narvik og fergefri E6.
Først og fremst. Vi må fortelle en ny historie.
En historie som ikke handler om 18.500 verdensmestere. Som ikke lar Kliff Arne være sheriffen. Som ikke lar velmenende narvikinger omtale oss som By1.
De siste månedene har Nordland Fylkeskommune pumpet ut reklamefilmer med Honningsvågrevy-skikkelsen Kliff Arne. En oppsamling av alle de gamle Narvik-mytene – om en litt bedrevitende verdensmester. Med all respekt for alle som synes karakteren er morsom. Det han først og fremst gjør er å forsterke myten om narvikingen som "noe for seg selv". En sånn en som Narvik var kjent for å klekke ut, da byen var Norges rikeste og temmelig høy på seg selv, for noen tiår siden.
På samme måte som NRK Nordland lager en reklame-sak for seg selv om «jakten på den beskjedne narviking». Noen flirer sikkert. Men hver gang vi deler disse filmene forsterker vi bare inntrykket om at vi er noe for oss selv. For hver gang vi deler Kliff Arne eller omtaler oss som By1 forsterker vi bare myten om at vi er verdensmestere med nesa i sky. Hvem i all verden er det som vil besøke en slik fyr? Og er det slik vi vil fortelle den oppvoksende slekt at narvikingen kjennetegnes?
Det finnes heldigvis bedre historier å fortelle. Faktisk så gode historier at først en hel landsdel, så et samlet skistyre bestemte seg for å gå for Narvik som søkerby for VM i alpint i 2027.
Verdens nest største utendørs idrettsarrangement vinterstid.
Et arrangement som i bittelille Åre i 2007 medførte tre milliarder i investeringer og 300 nye arbeidsplasser. Tallene fra årets VM i Åre er ikke klare enda, men de er garantert like høye.
Vi har snart et nytt sykehus. Vi pusser opp landsdelens eneste teknologiske universitetsfakultet. Vi har et splitter nytt krigsmuseum. Vi arrangerer regionens største fotballturnering. Vi har tidenes første toppserielag fra Nord-Norge i ishockey. Vi skal til sommeren arrangere finalen i Arctic Race of Norway. Vi har fått en bro som har gitt oss en splitter ny bydel. Det skal utvikles mange 100 nye arbeidsplasser på Evenes Flystasjon. Og ved nyttår trer også 3.000 nye innbyggere inn i kommunen fra sørøst.
Kommunikasjonsmannen Roger Ingebrigtsen utfordret under årets Opptur narvikingene til å bli «Vertskaps-byen». Når utfordringene står i kø – og alt bunner i at hele samfunnet må bli flinkere til å invitere til fest. Og så sørge for at absolutt alle har det så fint at de aller helst kommer tilbake igjen.
Da kan ikke verten hete Kliff Arne eller navnet på byen være By1.
Dette er historien om nye Narvik, og den ønsker vi i banken å være med å skape. Med det vi sier og det vi gjør i, av og for Narvikregionen.